Quiet Quitting

Quiet quitting je pojem, ktorý sa v poslednom období často objavuje v súvislosti s pracovným prostredím a správaním zamestnancov na pracovisku. Tento termín, doslova preložený ako „tichý odchod“, označuje situáciu, keď zamestnanec rozhodne prestať vykonávať prácu, ktorá presahuje jeho základné pracovné povinnosti. To znamená, že zamestnanec už neprejavuje iniciatívu alebo úsilie, ktoré by presahovalo rámec jeho predpísaných úloh a pracovných záväzkov. Zároveň tento postoj neznamená, že zamestnanec dáva výpoveď alebo opúšťa svoje pracovné miesto. Namiesto toho ostáva na svojej pozícii, no jeho prístup k práci sa zmení na striktne minimálny výkon potrebný na to, aby si svoje miesto udržal.

Prečo dochádza k Quiet Quitting?

Existuje niekoľko dôvodov, prečo sa zamestnanci môžu rozhodnúť pre quiet quitting. Jedným z hlavných dôvodov je vyhorenie, ktoré sa stáva čoraz častejším javom v modernom pracovnom prostredí. Nadmerné zaťaženie prácou, dlhé pracovné hodiny a neustály tlak na dosahovanie vysokých výsledkov môžu viesť k fyzickému a emocionálnemu vyčerpaniu. Keďže zamestnanci hľadajú spôsoby, ako znovu získať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, môžu sa rozhodnúť minimalizovať svoje pracovné úsilie na minimum potrebné na udržanie si zamestnania.

Ďalším dôvodom môže byť nedostatok uznania a ocenenia zo strany vedenia alebo kolegov. Ak zamestnanec cíti, že jeho príspevok nie je dostatočne ocenený alebo odmeňovaný, môže stratiť motiváciu a rozhodnúť sa, že prestane vynakladať úsilie nad rámec svojich povinností. Taktiež môže ísť o reakciu na nespravodlivé pracovné podmienky alebo nedostatočné možnosti kariérneho rastu.

Ako Quiet Quitting ovplyvňuje pracovné prostredie?

Následky quiet quitting môžu byť pre organizáciu rôznorodé. Na jednej strane, ak veľké množstvo zamestnancov začne praktizovať quiet quitting, môže to viesť k zníženiu celkovej produktivity a efektivity práce. Zamestnávatelia môžu zaznamenať pokles vo výkonnosti, čo môže mať negatívny dopad na dosahovanie obchodných cieľov a na celkovú atmosféru v tíme.

Na druhej strane, quiet quitting môže byť pre zamestnanca spôsobom, ako si chrániť svoje duševné zdravie a predísť vyhoreniu. Poskytuje možnosť udržať si zamestnanie bez nutnosti neustáleho preťažovania sa, čo môže byť v dlhodobom horizonte prospešné pre jednotlivca aj zamestnávateľa, ak to vedie k lepšej rovnováhe medzi pracovným a osobným životom.

Ako predchádzať Quiet Quitting?

Aby spoločnosti predišli quiet quitting, je dôležité vytvoriť pracovné prostredie, ktoré zamestnancov podporuje a motivuje. Zamestnávatelia by sa mali snažiť o uznanie a ocenenie úsilia svojich zamestnancov. Poskytovanie príležitostí na profesionálny rozvoj a rast môže zamestnancom pomôcť cítiť sa viac zapojení a motivovaní. Taktiež je dôležité, aby zamestnávatelia aktívne počúvali potreby a obavy svojich zamestnancov, a vytvárali otvorenú a podpornú kultúru na pracovisku.

V konečnom dôsledku, riešenie problematiky quiet quitting spočíva v spolupráci a hľadaní rovnováhy medzi očakávaniami zamestnávateľov a potrebami zamestnancov. Tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že zamestnanci budú ochotní prekračovať svoje základné povinnosti, keď budú cítiť, že ich snaha je ocenená a ich blaho je brané do úvahy.

Najnovšie príspevky

Kontakt

Neváhajte nás kontaktovať.